Tur rundt flotte Bogstadvannet

Del denne saken

Turen vår starter ved parkeringsplassen ved Bogstad badeplass. Hele ruten er skiltet med «Bogstadvannet rundt 10», så det er lett å finne frem👍🏻

No photo description available.

Vi følger gangveien langs vannet opp mot ærverdige Bogstad gårdfra 1700-tallet. Sauene går og beiter og her er det både kafè og gårdsbutikk så her bør man nesten ta en liten stopp. Vi fortsetter forbi gården og møter nysgjerrige geiter på beite. Landlig og hyggelig idyll på denne strekingen. Når vi etter hvert går i retning Bjørnsgard, svinger stien over flotte åkre og opp i skogen og terrenget forandrer seg. Her er det smal skogssti noen ganger ganske gjengrodd. Stien slynger seg opp og nedover i tett skog, noen steder er det satt opp plankebroer.

Vi kommer ut av skogen og møter en bred grusvei i nærheten av Fossum som vi følger mot vannet. Stien smalner når vi når vannet og vi nyter den flotte utsikten mot Bogstadgård fra en sti som bugner med flotte markblomster. Vi krysser etter hvert den flotte Hammarbrua hvor Hammarfossen bruser. Fossefallet har gitt navn til Fossum gård. Siste biten følger vi Ankerveien langs golfbanen tilbake til Bogstad badeplass og parkering. Ankerveien er oppkalt etter Peder Anker som bodde på Bogstad gård og var Norges første statsminister etter 1814. En flott tur på litt over en mil. En spennende og variert runde, alt fra landlig idyll til tett skog og gjengrodde blomsterstier.

Turen kan varmt anbefales🥰

Innlegget er skrevet av Turvenninnene Torild Næss og Karianne Kellerstam og publisert her med deres tillatelse. Følg gjerne Turvenninner og Reiseglade på Instagram.

Glad i å gå på tur? Les gjerne våre turtips i Østmarka, Lillomarka, Nordmarka eller Bærumsmarka