Mjærskaukollen og Gaupesteinen og en enorm gran!

Del denne saken

Skrevet av Turvenninner og gjengitt her med deres tillatelse.

Vi parkerer på Østmarka Golfklubb i Ytre Enebakk og følger rødtmerket mot Bråtan over golfbanen forbi hull 9 og 6. Her møter vi på blåmerket sti. Den tar oss opp til skogsveien og til Skogslitoppen og siste biten til skiforeningens serveringssted Bråtan. Like før vi kommer til den koselige røde stua, står det skiltet til Mjærskaukollen og Gaupesteinen. Vi følger blåmerket hele veien og det går gjevt oppover på sti til Mjærskaukollen og det flotte utkikkstårnet som troner på toppen. Her må vi selvfølgelig klatre opp og nyte den fantastiske panoramautsikten. Det er også flott opparbeidet rundt tårnet med flere raste- og bålplasser.

Vi fortsetter på blåstien som tar oss litt nedover og videre innover i terrenget mot Gaupesteinen. Det går både bratt nedover og oppover til vi når den imponerende kjempesteinen som er 20 meter lang, 10 meter bred og nesten 8 meter høy. Steinen er grensemerket mellom de tre kommunene i Ski, Hobøl, Enebakk og mellom Akershus og Østfold. Der er til og med servering her på søndagene i skisesongen. Vi må også få med oss Sørmarkas største gran som kun ligger et steinkast fra Gaupesteinen. Grana er hele 3,5 meter i omkrets, ikke lett å nå rundt.

Vi fortsetter tilbake mot Bråtan, her er det mulig å velge to ulike veier, vi velger den som går mot venstre og er 3,4 km lang ifølge skiltet. Den tar oss nedover i et bekkefar og etterhvert ned på sti og skogvei. Vi passerer de koslige Høltjernet og Steindammen. Det er flere informasjonsskilt på veien som forteller om gamle husmannsplasser. Vi kommer til Bråtan og følger samme vei tilbake til utgangspunktet.En flott runde på nesten 13 km. Ganske vått enkelte steder, så husk gode sko. Men virkelig et kinderegg av en tur, her får man oppleve mye flott og spennende på en og samme tur.

Ønsker dere en flott dag.

Saken er skrevet av Turvenninner og er gjengitt her med deres tillatelse. Her kan du lese en sak om deres tur rundt Bogstadvannet.

Følg gjerne Turvenninner og Reiseglade på Instagram

Her kan du finne andre turtips i Sørmarka og Østmarka.