Telttur med små barn – på en hverdag

Del denne saken

En dag i august fant vi ut at vi ville prøve å få litt ekstra ut av det lille som var igjen av sommeren og bestemte oss for å prøve oss på telttur. I fjor kjørte vi fra Nordkapp til Lindesnes med taktelt på bilen og denne sommeren fulgte vi hele kysten fra Kristiansund til Kristiansand, også dette med taktelt. Til tross for mange netter i telt har vi aldri hatt med barna i vanlig telt så det ble en ny opplevelse for oss. Skolen hadde ikke begynt ennå, så med barn på AKS og i barnehage kunne vi drøye leveringen til 09.00 på morgenen etter.

Valg av sted: Jeg har lest det meste som finnes av blogginnlegg om Oslomarka og skrevet om turmulighetene i Østmarka, Nordmarka, Lillomarka, Vestmarka, Sørmarka, Romeriksåsene, Gjelleråsmarka, Bærumsmarka, Krokskogen og Kjekstadmarka tidligere. Når vi skulle velge sted var det viktig med trillevei dit siden vi skulle dra med slitne barn etter barnehage og AKS og det er litt krevende å bære telt, 4 soveposer og 1-2 barn med seg i skogen. Først gikk tankene til Øyungen og Nøklevann som er turer vi har hatt med barna på tidligere, men var litt usikre siden det er litt langt når vi må være tilbake og levert på skolen før klokka 09.00 dagen etter. Så dukket plutselig et minne fra min første jobb opp. Når jeg jobbet på Tøyen skole hadde vi fått tildelt et sted i Østmarka hvor vi hadde leirplass og elever som trengte noe annet enn vanlig skole fikk komme hit en dag i uka. Dette stedet var like ved Ulsrudvannet og på veien gikk vi forbi en flott badeplass med en fin gresslette ca 10 minutters gange fra parkeringa ved Østmarksetra. Dette oppfylte alle våre kriterier og har til og med do (viste seg å være veldig ekkel). Her er det både bademuligheter god plass til mange telt (var omtrent 5 den dagen vi var der, men kan minst få opp 15 telt der og mer om man kjenner hverandre godt).

Frem til sola gikk ned var det mange mennesker som bada, spilte musikk og grillet (det er godkjent bålplass der). Vi rakk også å spise en del bringebær, klatre litt i fjell og balansere på falne trær. Når sola gikk ned dro de fleste hjem og roen senket seg i skogen, selv om roen ikke helt senket seg i teltet før Lillesøster (3 år) hadde utforsket hver søm, trå, knott og stoff på hver sovepose, liggeunderlag og selve teltet. Når søvnen omsider vant over nysgjerrigheten var det fortsatt litt skumring igjen og vi voksne fikk tid til litt chips på en fjellknaus med flott utsikt utover vannet.

For å gjøre turen enklere valgte vi å spise middag hjemme før vi dro og hadde med matpakke til kveldsmat og frokost så vi slapp å ta med primus og å få ekstra oppvask. Den korte turen, bade og klatremuligheter for barna, do og søppeldunker gjør dette til et veldig egnet sted for de som ikke er så erfarne i naturen eller trenger et sted som er lett tilgjengelig for alle.

Følg oss gjerne på Instagram

Siden vi er vant med taktelt med tykk madrass, flatt og god plass var ikke søvnen like god i vårt 3-manns telt med tynne liggeunderlag og litt ulendt terreng, men det å få være borte fra bilen og den roen som skogen gir veier på mange måter opp for dette. Det var helt klart noe vi ser for oss å gjøre mer av i fremtiden.