Første uke av Norgesferien

Del denne saken

De første dagene ble mange mil tilbakelagt. Etter jobb på fredag klarte jeg å komme overraskende langt og tok ikke kvelden før jeg hadde kommet til en rasteplass ved Snåsa nord i Trøndelag ved midnattstid. Dagen etter var jeg på veien i 7 tiden og hadde et håp om å rekke Tromsø allerede denne dagen, men nå trengtes det både en sovepause på dagen og en tidligere kveld. Jeg ente opp på ved et krigsminnesmerke sammen med en haug av bobiler med flott utsikt utover havet. Morgenen etter våknet jeg av en telefon fra kona og var i gang ca 5 minutter senere. Deilig med taktelt som er så rakt å sette opp og ta ned. Familien rakk akkurat å komme seg ut av flyplassen i Tromsø og venta 2 minutter på bussholdeplassen før jeg kom og plukket de opp. Ikke verst å bomme med 2 minutter på over 150 mil.

Den første natta med familien var på hotell i Tromsø. Vi var jo ikke sikre på at jeg skulle komme i tide og da måtte de jo ha et sted å være i mellomtiden. 2 dager senere skulle vi ta hurtigruta til Honningsvåg så vi skulle få vår første natt som familie i teltet. Vi hadde blitt tipset om Sommarøy og det ga oss en drømmestart på ferien. Først en flott kjøretur hvor vi møtte på reinsdyr etter noen minutter og fikk komme så nær som 2-3 meter ifra den med størst gevir. Veien videre gikk gjennom flott natur og endte opp ved en nydelig strand godt tilrettelagt for camping. Vi ble der resten av dagen og natta og fikk med oss midnattsola som begynte å stige igjen før vi fant plassen under dyna.

Etter en rolig morgen gikk turen tilbake til Tromsø hvor vi fikk med oss mating av sel på Tromsø akvarium. Vi spiste så en litt tidlig middag på Egon før vi dro til kaia for å komme oss på hurtigruta. På hurtigruta ble vi sjekket med temperaturmåler før vi fikk gå inn og ble møtt av fremragende service hele turen (Mulig det var ekstra bra siden det var første tur på lenge for de ansatte og få gjester, men uansett veldig hyggelig).

Gjennom natta forflytta vi oss nordover og etter en god frokost gikk vi av i Honningsvåg dagen etter. Der satte vi oss i bilen for å kjøre til Nordkapp hvor vi ble møtt av en vind som blåste lua av Lillesøster og det var krevende selv for oss voksne å holde balansen og litt skummelt for barna. Det ble derfor en lynvisitt og minimalt med bilder av selve utgangspunktet for reisen. Herfra skulle vi sørover. Den første dagen ble lang og vi kom til Alta så sent at 5 åringen vi møtte på lekeplassen på campingplassen mente nok vi var litt uforsvarlige som ikke hadde lagt 2-åringen ennå.

Før vi forlot Alta fikk vi med oss noen bilder av Nordlyskatedralen og en tur blant helleristninger før vi fortsatte ferden sørover og kom oss ned mot Bardufoss hvor vi igjen overnattet på en campingplass før vi tok en liten omvei innom Polarparken med sine flotte dyr. Mating av gaupe, jerv, ulv og bjørn var høydepunktene her. Fra Polarparken kjørte vi til Senja hvor vi fikk med oss vår første Nasjonal Transportvei. Vi overnattet på en flott campingplass i starten av denne og var klare for flott natur dagen etter.

Det ble også en fantastisk dag med først Senja, deretter ferge til Andøya (oppkastposene ligger klare på bordene med god grunn). Jeg unngikk så vidt å måtte bruke det, men selv i strålende vær var det en tøff overfart og jeg telte ned minutter av den nesten 2 timer lange turen i det åpne hav. Vi fortsatte med den nasjonale turistveien på Andøya og Bleik var virkelig et vakkert sted, men altfor vindutsatt til at vi kunne slå opp telt der, så vi måtte fortsette til vi kom litt lengre bort fra storhavet. Etter en overnatting i Vesterålen sitter vi nå og ser utover havet og inn mot Helgelandskysten fra vakre Lofoten.

Bilder og mer detaljer om hvert sted kommer så fort vi før litt bedre nett og arbeidsforhold. Men følg oss gjerne på instagram for flere vakre bilder fra turen.