Frukthagen – Anmeldelse

Del denne saken

Her kan du finne alle våre produktanmeldelser

Vi har dette spillet på hytta. Dette spillet er helt klart ikke noe de voksne sitter med etter barna har lagt seg. Enten vinner alle (som oftest) eller så taper alle mot kråka (en gang i blant).

Spillet er anbefalt for alderen 3 til 8 år. Vår 2 åring kan fint spille, så lenge det er med noen som er større med. Det bør nok være minst en spiller som er 4 år med for at spillet skal fungere godt. I vinterferien (les om vår vinterferie på hytta her) spilte Lillesøster på 2, Storesøster på 4 og deres fetter på 6 spillet uten at voksne hjalp til med noe. De kan både legge det opp og spille det helt selvstendig. Den store fordelen med spillet er at det er få muligheter for sjalusi eller å bli lei seg fordi noen andre leder eller vinner. Det er mulig å bli lei seg for at en har fått flere pærer enn deg, mens du selv har flest epler og egentlig ville ha pærer, men med litt oppfølging om at alle er på lag har dette nå forsvunnet.

Om det er 1 eller 10 som spiller vil man ha like stor mulighet til å redde frukten før kråka kommer og det er derfor et fint spill å ha på hytta som antall barn kan variere stort.

Det man gjør i spillet er å kaste en terning for så å plukke frukt fra spillbrettet ut fra hvilken farge du får på terningen. En av sidene på terningen har bilde av ei kråke som medfører at du må trekke en av de 9 puslespillbrikkene som tilsammen blir en kråke. Den siste siden av terningen har en fruktkurv som er det eneste som kan kreve noe tankevirksomhet i spillet. Ved å få en fruktkurv kan du velge 2 frukter av valgfri sort og det er derfor lurt å velge en frukttype det er mange igjen av. Utover dette er det like tilfeldig som stigespillet som er det ideelle spillet dersom du vil vinne og tape like mye mot barna selv om du gjør så godt du kan.

Spillet er fint for å gi barna en aktivitet de kan gjøre sammen som innebærer få muligheter for konflikt, men det er ikke mer spennende enn at våre barn sjelden vil spille mer enn en gang, men morsomt nok til at de vil spille det en gang i blant.